![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Ogólnopolski Plener Fotograficzny Wiśnickie Inspiracje
Po raz pierwszy zorganizowany w 2011 roku poświęcony był fotografii analogowej czarno-białej. W roku 2012 realizowaną techniką była guma chromianowa, a w 2013 cyjanotypia. Kilkudniowe działania twórcze wieńczy wystawa poplenerowa. Od 2015 impreza organizowana jest w formie biennale. Eksperymenty związane z poznawaniem historycznych technik fotograficznych wyzwalają inicjatywę, rozwijają zainteresowania historią fotografii, budzą pasję. Warsztaty poszerzają zakres wiedzy, jak i rozwijają wyobraźnię. Doskonałą formułą jest wspólna praca nauczycieli i uczniów. Dla uczniów współpraca z nauczycielem, który na czas warsztatów także staje się uczniem, ma wymiar humanistyczny i wychowawczy. PLENER 2022Po raz szósty w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu w dniach 30 maja - 3 czerwca 2022 roku odbędzie się Ogólnopolski Plener Fotograficzny dla Uczniów i Nauczycieli Szkół Plastycznych Wiśnickie Inspiracje. Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych i publikowanie zdjęć (pełnoletni) >>> Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych i publikowanie zdjęć (niepełnoletni) >>>
PLENER 2019Po raz piąty w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu w dniach 16 - 20 września 2019 roku odbył się Ogólnopolski Plener Fotograficzny dla Uczniów i Nauczycieli Szkół Plastycznych Wiśnickie Inspiracje. Współorganizatorem imprezy jest Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. W działaniach plenerowo-warsztatowych uczestniczyły trzyosobowe grupy (nauczyciel i dwóch uczniów) ze szkół plastycznych z Gdańska, Katowic, Lublina, Olsztyna, Płocka, Radomia, Tarnowa i Nowego Wiśnicza. Przestrzenią dla działań plenerowych był teren Wiśnicko-Lipnickiego Parku Krajobrazowego, a powstałe zdjęcia uczestnicy opracowali w technice olejowej. Technika olejna, lub jak kto woli olejowa, to jedna z najpiękniejszych i najważniejszych technik chromianowych. Jest to jedna z tak zwanych technik szlachetnych, manipulacyjnych, w których obraz tworzony jest ręcznie za pomocą nanoszonej na przykład pędzelkiem farby drukarskiej. Dzięki temu autor zdjęcia ma nieograniczone niemal możliwości manipulowania obrazem, a idealne powtórzenie raz wykonanej odbitki jest prawie niemożliwe. W technice olejnej pierwszym etapem jest naświetlenie odpowiednio przygotowanego i uczulonego dwuchromianem potasu lub amonu papieru. Po naświetleniu papier jest dokładnie płukany tak, by całkowicie usunąć pochodzące z dwuchromianu żółtawe zabarwienie. Na tym etapie obraz widoczny jest jedynie jako subtelna płaskorzeźba na powierzchni papieru, na którą następnie nanosimy ręcznie farbę drukarską. Większość zdjęć wykonanych w technice olejnej jest monochromatyczna, chociaż możliwe jest użycie farb barwnych, które, mieszając się na papierze dadzą zupełnie niepowtarzalne efekty. Warsztaty szlachetnych technik fotograficznych realizowane w trakcie kolejnych plenerów są cennym uzupełnieniem wiedzy i umiejętności, pozwalającym uczniom i ich nauczycielom sięgnąć do źródeł fotografii. Podsumowaniem pleneru jest wystawa prezentująca powstałe w trakcie czterech dni realizacje uczniów i nauczycieli. Wernisaż odbył się 20. września. o godz. 12.00 w Galerii Szkolnej w budynku Internatu PLSP w Nowym Wiśniczu. PLENER 2017 ODWOŁANYPrzyczyna: spóźnione rozległe prace remontowe w ramach termomodernizacji.
PLENER 2015Po raz czwarty w Liceum Plastycznym im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu w dniach 14 – 18 września 2015 roku odbędzie się Ogólnopolski Plener Fotograficzny dla Uczniów i Nauczycieli Szkół Plastycznych Wiśnickie Inspiracje. Współorganizatorem imprezy jest Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. W działaniach plenerowo-warsztatowych uczestniczyć będą trzyosobowe grupy (nauczyciel i dwóch uczniów) ze szkół plastycznych z Jarosławia, Katowic, Lublina, Olsztyna, Opola, Rzeszowa, Tarnowa, Zakopanego i Nowego Wiśnicza. Działania plenerowe realizowane będą na terenie Wiśnicko-Lipnickiego Parku Krajobrazowego. Powstałe zdjęcia opracowane zostaną w szlachetnej technice talbotypii. Talbotypia jest pierwszą techniką negatywowo-pozytywową, wynalezioną w 1839 roku przez Anglika W.H.F. Talbota. Materiałem światłoczułym jest papier nasycony azotanem srebra, który po wysuszeniu kąpany jest w roztworze chlorku lub bromku sodu. Naświetlony negatyw wywołuje się w roztworze kwasu galusowego i utrwala w roztworze tiosiarczanu sodu, następnie płuka i suszy. Idea talbotypii - czyli wykonanie negatywu pozwalającego na otrzymanie wielu pozytywów (odbitek), stała się podstawą dalszego rozwoju fotografii. Podsumowaniem pleneru będzie wystawa prezentująca powstałe w trakcie czterech dni realizacje uczniów i nauczycieli. Wernisaż odbędzie się 18.września. o godz. 12.00 w Galerii Liceum Plastycznego w Nowym Wiśniczu.
PODSUMOWANIE PLENERU 2015Gośćmi wiśnickiego Plastyka przez pięć dni (14 – 18 września)byli uczniowie i nauczyciele ze szkół plastycznych w Jarosławiu, Katowicach, Lublinie, Olsztynie, Opolu, Tarnowie i Zakopanym. Powodem wizyty był udział w IV Ogólnopolskim Plenerze Fotograficznym Wiśnickie inspiracje. W tym roku pomysłodawca pleneru i jego komisarz pan Michał Nieć zaproponował technikę talbotypii, wynalezioną w 1839 roku przez Anglika W.H.F. Talbota, pierwszą technikę negatywowo-pozytywową. Od poniedziałku do czwartku plenerowicze poznawali szkołę, miasteczko i okolice, szukali inspiracji, fotografowali, wybierali najciekawszy kadr, niecierpliwie oczekiwali wydruku na folii. O ile zdjęcia wykonywane były cyfrowo, to proces wykonania odbitki w całości realizowany był przez uczestników ręcznie. Każdy musiał sobie samodzielnie przygotować papier, pokrywając go emulsją światłoczułą. Na tak przygotowane podłoże nakładał negatyw wydrukowany na folii i naświetlał go, bądź za pomocą lampy halogenowej, bądź – dzięki ładnej pogodzie – światłem słonecznym. Talbotypia, zwana również kalotypią jest techniką bardzo trudną, stad nie każde podejście było udane i często pojawiało się pytanie: „Wyjdzie? Nie wyjdzie?”. Pięć dni, wypełnione wędrówkami po wiśnickich plenerach i wykonywaniem kolejnych prób mających na celu zgłębienie tajników talbotypii, szybko minęło. Podsumowaniem tych zmagań była wspólnie przygotowana wystawa poplenerowa. Stanowiły ją wybrane (po jednej danego autora) prace prezentowane w nowo powstałej galerii szkolnej usytuowanej w miejscu dawnej kotłowni węglowej w budynku internatu. W eksponowanych talbotypiach odnajdujemy zarówno znane i rozpoznawalne elementy wiśnickiego krajobrazu kulturowego jak i na co dzień niedostrzegane miejsca, które w tej „starej” technice nabierają nowego uroku. Na wernisażu (18.09.2015) wrażeniom estetycznym towarzyszyła również część oficjalna, czyli wręczenie uczestnikom dyplomów udziału oraz drobnych pamiątek przez panią dyrektor Elżbietę Kucybałę. Kolejnym miejscem ekspozycji prac plenerowych Wiśnickie inspiracje będzie Zespół Szkół Plastycznych w Katowicach, w trakcie ogólnopolskich warsztatów artystycznych „multimedia w sztuce”. Skończył się plener, ale myślimy już o kolejnym, piątym, poniekąd jubileuszowym. Odbędzie się w 2017 roku i będzie okazją do przypomnienia prac powstałych w trakcie minionych edycji. UCZESTNICY IV OGÓLNOPOLSKIEGO PLENERU FOTOGRAFICZNEGODLA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI SZKÓL PLASTYCZNYCH WIŚNICKIE INSPIRACJE 2015
Plener Ceramiczny dla Nauczycieli Szkół Plastycznych Ceramiczne Dialogi
Tradycyjnym podsumowaniem pleneru jest organizowany dla uczestników i gości piknik Glina i żar ognia. Po zakończeniu wypałów, z reguły końcem września, rozpoczyna się cykl wystaw prezentujących plenerowe realizacje, a ich wspomnieniem, "zatrzymaniem w czasie" jest katalog.
PLENER 2021Serdecznie zapraszamy nauczycieli szkół plastycznych do udziału w XIV. edycji pleneru Ceramiczne dialogi Nowy Wiśnicz 2021. W obecnej sytuacji pandemicznej ilość pracowni oraz warunki w internacie pozwalają na organizację pleneru z zachowaniem zasad dystansu społecznego. REGULAMIN PLENERU PLENER 2019W trwającym od 1 lipca dwutygodniowym plenerze bierze udział 15 osób. To już trzynasta edycja tej, skierowanej do nauczycieli szkół plastycznych formy doskonalenia zawodowego. Wakacyjny termin pleneru pozwala na realizację własnych kreacji artystycznych, które ze względu na specyfikę ceramiki, jak i rytm działań szkolnych nie zawsze można realizować podczas roku szkolnego. Stwarza również warunki do wymiany doświadczeń technologicznych i merytorycznych. Walorem wiśnickiego Plastyka są liczne pracownie ceramiczne z pełnym wyposażeniem oraz duże gabarytowo piece do wypału. Zlokalizowany w kompleksie budynków internat zapewnia noclegi i wyżywienie. Nie mniej ważny jest sam Wiśnicz, urokliwe miasteczko pełne pamiątek historii, wtulone w Pogórze Wiśnicko-Lipnickie. O pierwszych efektach tegorocznych zmagań artystycznych przekonamy się 11 lipca w trakcie pikniku „Glina i żar ognia”. Na pełne spektrum prac powstałych z rzeczonej gliny, ludzkiego talentu i pasji oraz żaru ognia przyjdzie poczekać do jesieni.
SEMINARIUM DLA NAUCZYCIELI CERAMIKI I RZEŹBY
|
1. | Barbara Seredyniecka | Zespół Szkół Plastycznych Bielsko-Biała |
2. | Ryszard Kwak | Zespół Szkół Plastycznych Bielsko-Biała |
3. | Michał Wąsacz | Zespół Państwowych Szkół Plastycznych, Kraków |
4. | Grzegorz Tomkowicz | Liceum Plastyczne im. Tadeusza Brzozowskiego, Krosno |
5. | Eliza Rajsz | Zespół Państwowych Szkół Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego, Kielce |
6. | Agnieszka Pągowska | Zespół Państwowych Szkół Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego, Kielce |
7. | Anna Dulny-Perlińska | Zespół Państwowych Szkół Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego, Kielce |
8. | Mirosław Żurawski | Zespół Szkół i Placówek Artystycznych, Nysa |
9. | Tomasz Chmielewski | Zespół Szkół i Placówek Artystycznych, Nysa |
10. | Jan Szelwach | Zespół Szkół i Placówek Artystycznych, Nysa |
11. | Aleksandra Dobrowolska | Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta, Radom |
12. | Justyna Smogorzewska | Zespół Szkół Plastycznych, Tarnów |
13. | Mateusz Kijak | Zespół Szkół Plastycznych, Tarnów |
14. | Bartłomiej Sęczawa | Liceum Plastyczne im. Bernardo Morando, Zamość |
15. | Tomasz Bełech | Liceum Plastyczne im. Bernardo Morando, Zamość |
16. | Agnieszka Karecka | Liceum Plastyczne im. Jana Matejki , Nowy Wiśnicz |
17. | Marek Biedka | Liceum Plastyczne im. Jana Matejki , Nowy Wiśnicz |
18. | Mirosław Rekieć | Liceum Plastyczne im. Jana Matejki , Nowy Wiśnicz |
19. | Marek Biedka | Liceum Plastyczne im. Jana Matejki , Nowy Wiśnicz |
20. | Wojciech Hyży | Liceum Plastyczne im. Jana Matejki , Nowy Wiśnicz |
21. | Andrzej Kłębek | Liceum Plastyczne im. Jana Matejki , Nowy Wiśnicz |
22. | Henryk Wnęk | Liceum Plastyczne im. Jana Matejki , Nowy Wiśnicz |
23. | Henryk Kopańczyk | Liceum Plastyczne im. Jana Matejki , Nowy Wiśnicz |
24. | Andrzej Strach | Liceum Plastyczne im. Jana Matejki , Nowy Wiśnicz |
25. | Barbara Szota-Rekieć | Liceum Plastyczne im. Jana Matejki , Nowy Wiśnicz |
KARTA ZGŁOSZENIA UDZIAŁU W SEMINARIUM
INFORMACJA O NOCLEGACH W OKOLICY
Informacja o noclegach dostępna w zakładce NOCLEGI W OKOLICY TUTAJ >>>